Manapság már majdnem minden termékre, tárgyra kapunk kevesebb vagy több év garanciát a vásárlás során. Viszont sokszor keverjük a szavatosság, jótállás és garancia fogalmát, ennek következtében nem biztos, hogy ismerjük a garanciális termékek nyújtotta lehetőségeket, ezért sokszor nem is élünk vele. Pedig sok esetben igazán kedvező lehet számunkra, ha élünk ezekkel a lehetőségekkel. Összegyűjtöttük a garanciával kapcsolatos fontosabb dolgokat, amiket jó, ha tudunk.
Első körben nézzük azt, hogy mi is az a garancia, illetve mire terjed ki. A garancia egy hétköznapi név, hivatalosan jótállásnak nevezzük. Definíció szerint a garancia, azaz jótállás azt jelenti, hogy egy terméket/szolgáltatást eladó fél köteles azt a termékleírásban foglaltaknak megfelelően szállítani/szolgáltatni. A vásárlónak jogában áll minden termékben fellépő hiba esetén költségmentes javítást, cserét, vagy pénzvisszatérítést igényelnie.
Tehát amennyiben vásárolunk egy terméket vagy szolgáltatást és annál csak később vesszük észre, hogy hibás, vagy a megfelelő használat ellenére is meghibásodik akkor az eladó köteles – meghatározott ideig – ezt ingyenesen kijavítani, kicserélni vagy akár a termék visszavételével visszafizetni annak árát.
Kétféle jótállást különböztetünk meg, a kötelező jótállást, amit jogszabály ír elő számos termékre. 2021 januárjától pedig a termék árától függő sávos jótállási időt vezettek be, ami azt jelenti, hogy minél drágább egy termék annál több idő a jótállása. A következő sávokat vezették be, 10.000.- és 100.000.- forint értékű termékek esetében 1 év, a 100.000.- és 250.00.- forint értékű termékek esetében 2, a 250.000.- forintnál drágább tartós fogyasztási cikkek esetében pedig 3 év.
Egy garanciális terméknek mindig szoktak lenni feltételei is. Ezek arra vonatkoznak, hogy hogyan tudjuk érvényesíteni a jótállást, illetve mi kell ahhoz, hogy meg is maradjon számunkra a kiadott garancia. Általában vásárláskor, vagy legkésőbb a termék birtokba vételével kapunk egy jótállási jegyet. Ez csak abban az esetben számít érvényesnek, ha megfelelően van kitöltve, nincsenek rajta átírások, javítások, illetve egy gázkészülék esetében, ha annak beszerelését, előírásoknak megfelelő beépítését szakember vagy szakszervíz végzi. A jótállási jegyet beépítéskor érvényesítik és az üzembe helyezés napjától kezdődik a jótállás ideje. Emellett a feltételek közé tartozik az is, hogy a készülék évente, szakszervíz által legyen ellenőrizve, szervízelve, máskülönben a jótállást elveszítjük.
Sokszor kérdés az is, hogy meg tudjuk-e hosszabbítani termékeinkre a garanciát, ha igen, akkor pedig hogyan. Ahhoz, hogy meg tudjuk hosszabbítani a garanciát mindenképpen járjunk utána először, hogy ahol vásároltuk a terméket, ott van-e lehetőség ilyenre (általában mindenhol van rá lehetőség). Fontos tudnunk, hogy a garanciát csak annál a szaküzletnél, eladónál tudjuk meghosszabbítani, ahol azt vásároltuk. Általában a hosszabbítás pénzbe kerül, viszont megéri, ha bármi probléma adódna a készülékünkkel. Általában ugyanazok a feltételek érvényesek, mint a vásárláskor járó garancia esetében.
Összességében igenis megéri élni a garanciális termékek nyújtotta lehetőségekkel, ugyanis egy-egy meghibásodás esetén jobban járunk a garanciális javítással vagy cserével, ha érvényes garanciánk van a termékre. Egy-egy termék vásárlása előtt mindenképpen érdemes utána nézni, olvasni az arra vonatkozó jótállási feltételeknek.